Hoe schadelijk is blauw licht?

Het blauwe licht van laptops, telefoons en tablets zou zou slecht zijn voor onze gezondheid en onze ogen. Doordat we tegenwoordig meer en meer deze apparaten gebruiken is er een toename in de blootstelling aan blauw licht. De huidige generatie beeldschermen kan ook veel meer licht uitstralen dan voorheen.  Maar hoe zit dat precies en is dat blauwe licht wel zo schadelijk?

Ook buiten is veel blauw licht. Uit onderzoek is gebleken dat de hoeveelheid blauw licht van 1 uurtje buiten lopen gelijk staat aan 30 uur achter een beeldscherm. Dus anders gezegd, 1 uurtje achter een beeldscherm in plaats van buiten, scheelt je 29 uur aan blauw licht blootstelling.

Er zijn onderzoeken bekend naar de effecten van licht op het netvlies van dieren. Hieruit is gebleken dat als je het netvlies op 1 plek langdurig en met een hoge intensiteit belicht er verandering optreedt. Dit gebeurd ook buiten wanneer je in de zon kijkt. Heel even direct in de zon kijken (zonder bescherming) kan het oog hebben. Maar gaan we langdurig  kijken, dan beschadigen we permanent het netvlies. Hierom adviseren we iedereen een goede zonnebril of bril met gewone transparante glazen en UV filter te gebruiken.

Licht is dus schadelijk op het moment dat het langdurig en met een hoge intensiteit op het netvlies schijnt. Met een beeldscherm is dit licht dus veel zwakker. Wetenschappelijk bewezen onderzoeken die aantonen dat blauw licht van een beeldscherm schade aan de ogen aanricht hebben wij niet kunnen vinden.  Er zijn wel veel publicaties van glasfabrikanten of collega optiekwinkeliers, maar deze zijn niet wetenschappelijk bewezen. Het lijkt er meer op dat deze door een marketing afdeling zijn geschreven.

Wat wel is bewezen: blauw licht hebben we nodig om ons goed te voelen (aanmaak serotonine/gelukshormoon) en wakker te blijven (heeft invloed op ons bio-ritme). Hier gaat het mis met het gebruik van een beeldscherm voor het slapen gaan: onze hersenen ontvangen een dosis blauw licht op het moment dat dit niet wenselijk is en maakt stoffen aan waardoor we wakker blijven.

Er zijn wel wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat dit slecht slapen en ’s nachts naar een scherm kijken een negatieve invloed hebben op onze gezondheid.  Eigenlijk niet verrassend want we weten al heel lang dat voldoende nachtrust van grote invloed is op hoe we ons gedurende de dag voelen.

Blauw licht hebben we juist nodig om ons goed te voelen

Toch ervaren veel mensen vermoeidheidsklachten aan hun ogen.  Deze klachten noemden we asthenope klachten.

De spieren in en rondom het oog kunnen niet moe of gespannen zijn. Net zoals de hartspier, die wordt ook niet moe. De klachten kunnen wel zo voelen. Deze klachten kunnen veel oorzaken hebben, zoals een niet juiste (bril-)correctie, verkeerd geslepen glazen (bv bij kant-en-klare leesbrillen) of een andere medische oorzaak.

Toch is het beeldscherm de belangrijkste oorzaak. We kijken vaak uren naar een beeldscherm en deze geeft een knipperend beeld. Onze hersenen moeten dit compenseren om een goed beeld te vormen. Hierdoor vermindert de knipperslag tot wel 5x. Het oog droogt vervolgens uit en het wordt nog lastiger en vermoeiender om een scherp beeld te vormen. Dit vermoeide gevoel heeft dus niets te maken met blauw licht maar gewoon met te lang naar een scherm kijken.

Wij adviseren dan ook geen blauw licht filters te dragen. Ze zijn niet nodig voor kijken naar een beeldscherm en buiten ben je beter af met een goed UV filter. Kun je ’s nachts slecht slapen? Zet dan op tijd het beeldscherm uit.